26e etappe - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Peter en Judith - WaarBenJij.nu 26e etappe - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Peter en Judith - WaarBenJij.nu

26e etappe

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Judith

18 Juni 2014 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Hallo allemaal
We hebben een erg slechte nachtrust gehad. We sliepen met 12 personen in een kamer op 6 stapelbedden. Alle bedden kraakte verschrikkelijk. Dus elke keer als iemand zich omdraaide dan gaf dat lawaai en ik was niet de enige draaikont. Het enige leuke was dat ze smorgens Gregoriaanse muziek draaide.
Het was een erg frisse ochtend maar dat was niet zo erg met de beklimmingen in het vooruitzicht. Deze begonnen na ongeveer 10 km. In het begin was het niet zo steil tot ong 5%, aan het eind tot 10%. Maar we hebben het rustig aan gedaan. Twee keer gestopt voor een bakkie. We hebben de 1515 mtr hoogte gehaald. Cruz de Ferro. Op deze plek staat een eenvoudig kruis dat voor pelgrims betekende dat ze de last af konden werpen van de tocht, dmv een steen of zo, en dat Santiago de Compostella wel zouden gaan halen. Er lagen diverse gedichten en aandenken van dierbaren. Het klimmen gaat bijJudith steeds beter ze kan inmiddels kletsen tijdens het klimmen. Zeker vergeleken met de eerst klim in de Pyreneeën. De afdaling was erg gaaf. 15 km aan een stuk. Soms met een snelheid van meer dan 60 km per uur. Regelmatig zag je de weg voor je niet. Zo steil was het. Voor de afdaling hadden we een trui aan gedaan maar beneden, 1000 mtr lager, was het erg warm en kon die snel weer uit. De omgeving was echt prachtig alleen moesten we we goed opletten tijdens het dalen. We hebben vandaag 83 km gefietst. Wederom door prachtige gebieden. In Ponferrada staat een kasteel uit het boekje. Zo mooi.
Aan het eind van de middag was het erg warm en met nog een paar klimmetjes vermoeiend. Omdat onze nachtrust erg slecht was zitten we nu in een hotel. Na gedoucht te hebben zijn we het plaatsje, Villafranca del Bierzo, om een café te zoeken waar we voetbal konden kijken. Die hebben we gevonden. De tv werd speciaal voor ons aangezet en met twee tafels op een rij voor ons konden er meteen eten. Morgen hebben we nog een pittige dag. Maar we hebben er veel vertrouwen in. Nog 203 km in ongeveer 3 dagen.
Na de wedstrijd snel naar bed.
Groetjes

• 18 Juni 2014 - 20:45

Susanne:

Zal met dat slapen dan wel lukken met deze mooie uitslag! Succes met de laatste loodjes en pas op met t dalen wat een snelheid! Geniet er nog hard van samen voor je t weet ben je thuis met de hele ervaring in je rugzak!!

• 18 Juni 2014 - 21:28

Rob S:

Dat moet een fantastisch uitzicht zijn geweest met die route die helemaal de bergkam volgt. Dat Cruz de Fer is, gezien de foto's op internet, dé perfect-KODAK-picture voor de pelgrims. Morgen wellicht een nog een berg(je), maar dat is voor jullie kinderspel vergeleken met vandaag. Zeker met de goede uitslag voor NL kunnen jullie gerust gaan slapen.
    Ik wens jullie dan ook een kraak- en snurk-loze nacht toe.
    Groeten,

Rob

• 18 Juni 2014 - 23:56

Antoinet En Jan:

Hoi, wat een variatie in (slecht) slapen, klimmen/dalen,koffie enz. en voetballen, nog even aanhouden en
    blijven genieten van de omgeving en het samen maken van deze tocht, goed hoor !! Wederom groetjes.

• 19 Juni 2014 - 06:18

Karin:

Hoop dat jullie vannacht lekker geslapen hebben en een fijne dag! XXX

Peter en Judith

Hallo Allemaal. In mei 2014 zijn Peter en Judith van plan om per fiets naar Santiago de Compostella te reizen. Deze reis is ongeveer 2600 km. We willen hier ongeveer 4 á 5 weken doen over. Buiten het fietsen om willen we ook graag zoveel mogelijk zien van de omgeving en leuke mensen ontmoeten. Via dit dagboek willen we het thuisfront op de hoogt houden van onze belevenissen.

Actief sinds 23 Maart 2014
Totaal aantal bezoekers 19018