Voorbereiding 3 - Reisverslag uit Uden, Nederland van Peter en Judith - WaarBenJij.nu Voorbereiding 3 - Reisverslag uit Uden, Nederland van Peter en Judith - WaarBenJij.nu

Voorbereiding 3

Door: Peter en Judith

Blijf op de hoogte en volg Peter en Judith

16 April 2014 | Nederland, Uden

Hallo allemaal,
Omdat in onze reis naar Santiago de Compostella ook een flink aantal beklimmingen zitten moeten we hiervoor ook trainen. Om dit goed te kunnen doen zijn we afgelopen weekend 3 dagen naar Limburg geweest. De eerste dag hebben we de Mergelland route gefietst. Wij waren er niet van op de hoogte dat de route maar in een richting gefietst kan worden dus wij hebben hem tegenovergesteld gefietst. Op zich maakte dat niet zoveel uit want er stonden borden genoeg. Onze eerste koffiepauze, na ongeveer 20 km, was al meteen een erg leuke. We kwamen in een klein kroegje die helemaal vol stond met kerkbeelden. De eigenaar was ook erg geïnteresseerd in onze plannen. Na een kwartiertje kwam er een wandelaarster binnen die al vele tochten achter de rug had waaronder een indrukwekkende tocht van Rome naar Jeruzalem. Al pratend kwam het onderwerp bagage aan bod. Ze vertelde dat ze met haar eerste tocht een rugzak van 13 kg bij had. Op een gegeven moment was ze gevallen en kon niet meer overeind komen. Sindsdien neemt ze maar 8 kg mee. Voor ons zal dat ook nog wel wat hoofdbrekens kosten om niet teveel mee te nemen. Ergens las ik de leuke spreuk "Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen". De Mergellandroute is een erg leuke route met flink wat pittige beklimmingen. Helaas is deze route ook uitgezet voor auto's dus het was redelijk druk. We zijn vanaf Simpelveld via Vijlen naar het drielandenpunt in Vaals gefiets. Hier zijn we afgedaald naar Gemmenich in België. Via een pittige klim terug naar Nederland hebben we de Belgische grens gevolgd via Slenaken, Noorbeek, Mheer, enzz. Hier hebben we de Mergellandroute verlaten en zijn via Valkenburg terug gefietst. Na een tocht van ongeveer 85 km zijn we teruggekomen in Simpelveld waar we via de vereniging "Vrienden op de Fiets" een slaapplaats geboekt hadden bij een ouder echtpaar die in een enorm groot huis wonen. S'avonds hebben we een route uit gestippeld voor de volgende dag. Dit keer hebben we de knooppunten gebruikt omdat die meestal via rustige weggetjes gaan. De volgende dag zijn we, na een lekker ontbijt, in de ochtend mist vertrokken. Na een paar uur fietsen trok de mist op en werd het een stralende dag. Dit mooie weer was ook de reden dat we niet zo ver gefietst hadden als gepland, 80 km. De pauzes duurde namelijk wat langer om te genieten van het zonnetje. De route voerde vanaf Simpelveld binnendoor naar Eysden. Vervolgens langs de Maas door Maastricht weer terug naar Simpelveld. Hier hebben we onze spullen weer gepakt en zijn we naar Uden terug gereden om wat feestjes bij te wonen. Zondag aan het eind van de middag zijn we weer terug gereden naar Noorbeek. Maandagochtend zij we weer via knooppunten vertrokken. Omdat in België ook knooppunten zijn hebben we die ook in onze route opgenomen. Helaas stonden er in België verschillende bordjes zodat we het spoor al snel bijster waren. Ook stonden de borden vaak verscholen zodat we regelmatig de verkeerde afslag namen. Uiteindelijk hebben we 90 km gefietst. Wel merkten we dat na 3 dagen heuvels dit steeds beter gaat. Ieder in zijn/haar eigen tempo hebben we alle bergen bedwongen. Sommige van 14%. Al met al was dit weer een goede voorbereiding voor ons avontuur en worden we steeds enthousiaster.

Groeten Peter en Judith

• 16 April 2014 - 23:35

Jo Van Ras:

Hoi Peter en Judith!

Wat een grandioos voornemen! Twee jaar geleden zijn we ook in Santiago de Compostella geweest. We hadden onze fietsen bij ons! Ze zaten stevig gekneveld op ons fietsenrek. We hebben ze t huis er weer af gehaald.

Het bezoek aan Santiago was indrukwekkend. Zeker toen we een paar uur op het plein voor de basiliek vertoefden. We waren daar getuige van de aankomst van pelgrims, te voet en per fiets; we hebben heel wat emotionele taferelen gezien.

We blijven natuurlijk graag op de hoogte van jullie voorbereidingen en vooral van de jullie ervaringen op de 2500 km lange foetstocht en wensen jullie een goede voorbereiding toe.
    Groeten van
    Tante Trudy en Ome Jo

• 17 April 2014 - 05:21

Florine Van Uden:

Succes met jullie voorbereidingen op de reis naar Santiago de Compostella.
    En heel veel plezier tijdens de reis zelf natuurlijk.

Groetjes,
    Florine.

• 17 April 2014 - 16:00

Paul Pals:

Mergelland route is zodra het goed weer is druk, zelfs levensgevaarlijk zeker in weekenden met mooi weer.
    De Voerstreek in Belgie net onder Zuid Limburg, waarvan jullie al in Gemmerich zijn geweest is een beter alternatief al laten de wegen daar soms te wensen over. Luxemburg is rustiger en bijna alles mooie asfalt.
    Lijkt mijn een kei gave rit naar SdC met de motor naar Biarritz geweest maar dat is ongeveer de helft van jullie rit. Leuk dat jullie op deze manier het thuisfront informeren. Succes en ff nog eerst feesten gr Paul

• 21 April 2014 - 14:38

Gerita Van Der Hoeff:

Hey Kanjers,

Het gaat jullie zeker lukken vooral door ervan te genieten ene "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" dat geld ook voor allle "zorgen" ;-). XXX